Hoe voeg je als citymarketeer juist nu waarde toe?

HOE VOEG JE ALS CITYMARKETEER JUIST NU WAARDE TOE?

door Marieke Laméris

Van betekenis zijn voor je inwoners, bezoekers, ondernemers, is relevanter dan ooit. De wereld staat op z’n kop en je kan je enorm laten afleiden. Maar vergeet niet dat je als citymarketeer juist nú, samen met deze groep, enorm veel waarde kan toevoegen zodat iedereen zich thuis voelt in jouw stad. Een stad waar mensen naar elkaar omkijken, met een prettige leefomgeving en gezonde economie.

Mijn overtuiging is ook dat je lokaal sterker staat en verder komt als je in lijn met je identiteit handelt. Crisis of niet. Hoe dan? Ik geef je 4 concrete handvaten met voorbeelden zodat jij als citymarketeer van waarde kan zijn voor jouw stad of gebied. Ter inspiratie sluit ik af met de case “Lekker Lupine” als voorbeeld hoe je sámen de stad maakt.

1. Weet waar je voor staat!

Is er een lange termijn visie in jullie gebied? Gedragen door triple helix partners en inwoners?. Als er één ding handig is, dan is het wel een een gedragen focus waardoor je als stad herkend wordt, om bekend wil zijn en waar je voor gaat. Omdat we die nog niet hadden in Ede gingen we eerst maar eens aan de slag met het bepalen van een focus.

Focus bepalen sámen met de stad:
Je kent het wel, van die praat-avonden. Maar goed, tóch werkte het. Ik denk omdat we juist niet voor de ‘’buitenkant” gingen, maar inhoud wilden aanjagen en samen Ede meer gezicht wilden geven.

We definieerden merkwaarden en 3 thema’s “groen, gezond en actief”. Het mooie was, ze werden direct omarmd omdat er een logische voedingsbodem voor was. Zo gaf het richting aan het evenementenbeleid en verwelkomden we de Trailwalker: 100 km lopen door het groen van de Veluwe. Zo was het ook logisch dat Ede ging samenwerken met de Alliantie Voeding in de Zorg om bij te dragen aan optimale voedingszorg voor onze inwoners. En dat smaakt natuurlijk naar méér!

Het nut van een lange termijn visie:
Maar wil je echt duurzaam impact maken, dan is een lange termijn visie voor de stad nodig. Een visie die je ook integreert in je citymarketingstrategie. Burgemeester van der Knaap, die ook portefeuillehouder citymarketing was, initieerde het visietraject. Geheel in lijn met onze citymarketing aanpak en merkwaarden werd het proces “wandelen naar Ede2025” ingericht. Een klein strategieteam, waar ik als citymarketeer ook deel vanuit maakte, organiseerde een jaar lang gesprekken met de stad. Ede durfde nu nóg meer te kiezen en stelde vast: ‘Ede2025: Ede kiest voor Food’. Het werd iedereen duidelijk dat juist rondom gezond voedsel de toekomst ligt, qua kennis- en innovatiekracht door de aanwezigheid van de WUR, R&D bedrijven en van oudsher een actieve agrarische gemeenschap. Groen en Gezond bleven belangrijke onderleggers. Vanaf dat moment startte Ede ook als één van de eersten met een integraal voedselbeleid. Kortom Ede had een duidelijke richting, gedragen door de stad.  De focus op food werkt als vliegwiel voor vele sociale, ruimtelijke en economische ontwikkelingen!

Wat is jouw rol als citymarketeer?
Als citymarketeer kan je naast visieontwikkeling, je rol vervolgens invullen door te zorgen dat de parels in de spotlight worden gezet. Maar nóg interessanter vind ik het om óók de rol te pakken als aanjager en verbinder rondom de lange termijn visie. Je gaat dan samen met partners in de stad zorgen dat er “bewijs” komt en zet initiatieven in de spotlights.

Twee voorbeelden

  1. Het voormalige kazerneterrein krijgt volop invulling als World Food Center (WFC) terrein met innovatieve Foodbedrijven. Sámen met één van hen, Foodinspiration heb ik met een breed Ede team het terugkerende b2b festival Food-Unplugged gelanceerd. Resultaat is dat niet alleen FoodInspiration een ambassadeur is van het WFC terrein, maar ook heel wat Food professionals nu Ede en haar focus op food kennen.
  2. Edemarkering organiseerde een perstour voor 180 internationale land- en tuinbouw journalisten in 2018 en leidden hen rond bij de vele innovatieve foodbedrijven en kennis-instellingen in de regio. Inmiddels had niet alleen Ede, maar ook regio Foodvalley een duidelijke focus op food. En dat maakt dat de organisatie van zo’n congres jou als citymarketing organisatie benadert als stad. Het leverde niet alleen mooie verhalen op in de internationale media, maar versterkte ook weer de banden binnen onze regio en last – but not least – het zorgde voor veel ambassadeurschap.

2. Benut jij de kracht van dichtbij?

Lokaal gebeurt het! En helemaal nu. Iedereen zit verplicht thuis en raakt meer georiënteerd op zijn/ haar directe woon- en leefomgeving. Naast alle ‘shit’ is, komt er ook een enorme creatieve kracht los. Er starten nu zoveel initiatieven die de lokale sociale structuur versterken en aandacht hebben voor een gezondere wereld voor mens, dier en natuur. Kortom allemaal initiatieven die zorgen voor een fijnere plek om te wonen, werken en te zijn. In dit kader is het ook interessant om je eens te verdiepen in de kracht van de  “Wellbeing economy”.

Maar, wát kan je als citymarketeer in deze doen?
Sluit aan, geef de initiatieven een (online) podium en faciliteer ze met kennis, netwerk en (online) middelen. Kortom #SupportYourLocals! De landelijke actie #SupportYourLocals is trouwens een schot in de roos. Onder deze # in combinatie met eigen streek bieden producenten en chefs heel veel lekkers uit de buurt aan via online platforms. En consumenten zijn sinds Corona veel meer aandacht en geld gaan besteden aan lokaal en duurzaam geproduceerd voedsel. Een trend die in heel Europa gaande is, blijkt uit onderzoek van het Europese project over korte ketens Smartchain . Kortom, er is volop aandacht en een groeiend bewustzijn voor jouw stad en directe omgeving.

Een prachtig voorbeeld van de kracht van dichtbij vind ik ”#DelenSmaaktBeter van cateraar Food of Cultures. Medio maart 2020 waren alle opdrachten uit hun agenda geschrapt. Ze gooiden het roer om en ontwikkelden een maaltijdservice waarbij je tegelijkertijd 2 lokale goede doelen steunt: bij elke bestelling ontvangt de voedselbank of AZC ook een maaltijd én ze bieden opleidingsplekken voor vrouwen met een achterstand op de arbeidsmarkt. Een soort gelijk initiatief zie je ook vanuit A beautiful Mess in Arnhem, Utrecht en Amsterdam. En ze zijn succesvol. Ze verkopen niet alleen goed, maar ze worden ook op handen gedragen vanuit alle hoeken uit de samenleving! En dat brengt me op het volgende punt: samenwerken.

3. Waarom samenwerken loont

Heb je jouw doelstelling duidelijk gecommuniceerd? Je zal zien dat dát anderen aantrekt en het als een olievlek werkt. Bedrijven, kennisinstellingen, organisaties en bewoners die zich in jouw doelstellingen herkennen komen ‘als vanzelf’ op jouw pad. En je kan dan samen ‘oplopen’ om te werken aan die gemeenschappelijke stip op de horizon. Ieder vanuit eigen perspectief. En ieder brengt eigen kennis, ervaring, projecten en budgetten mee. En daar zit ook de kracht, want ieder heeft een eigen intrinsieke motivatie om het doel te bereiken. En dan kan er veel. Ook met gesloten portemonnee.

Welke rol pak jij als citymarketeer?
Als citymarketeer kan je als geen ander de schakel zijn tussen initiatieven op alle schaalniveau’s en verschillende disciplines. Je weet als het goed is, namelijk als geen ander wat er speelt op lokaal niveau en hebt ook een goed landelijk netwerk met andere marketeers. Want hoe mooi is het als jou ‘case’ als regionaal of landelijk voorbeeld wordt gezien? Grote kans dat anderen aansluiten bijdragen om gezamenlijk nóg meer impact te creëren.

4. De SDG's als verbindend instrument

De Social Development Goals worden inmiddels door bedrijven, overheden, cultuur- en maatschappelijke organisaties breed erkend en ingezet bij het formuleren van ambities. Niet alleen mooi vanwege de inhoud, maar ook handig. Je hebt een gemeenschappelijke taal waarop je elkaar kan vinden. Vanuit welke thema’s en focus als stad je ook opereert, je zal zien dat je elkaar lokaal, regionaal, landelijk en internationaal vindt rondom de SDG’s.
Gebruik jij de de SDG’s al als citymarketeer? Het is een kompas om echt waarde toe te voegen aan je stad, door niet alleen je tijd, geld en aandacht op economie te richten, maar ook op de leefbaarheid van je directe leefomgeving en daarmee ook voor de wereld.

CASE: de 4 handvatten in de praktijk

Natuurlijk ben jij als citymarketeer niet alleen. De stad maak je immers samen met alle gebruikers van de stad. Lees hier over de case “Lekker Lupine” waarin de 4 genoemde handvatten samen komen. Maar…. niet op initiatief van de citymarketing organisatie, maar vanuit de stad… Deze case illustreert wat de kracht van alle gebruikers van de stad is. En hoe waardevol het voor initiatieven is als ze gezien, gewaardeerd worden en ook via de citymarketing organisatie een podium krijgen.

Na 10 jaar citymarketing Ede startte ik in 2018 mijn eigen bedrijf omdat ik nóg concreter invulling wilde geven aan de voedseltransitie en de kracht van deze regio. Met ‘Lekker Lupine’ draag ik daar nu aan bij. En hiermee leveren we ook weer bewijsmateriaal voor het thema waar onze regio zich op positioneert. En dat werkt aanstekelijk, want inmiddels werken we samen met een groeiende groep inwoners, de WUR en haar studenten, de Rabobank, overheden, lokale chefs en sluiten inmiddels andere telers, chefs en bedrijven uit Nederland ook aan.

Ben je benieuwd hoe Lekker Lupine op mijn pad kwam en hoe ik de 4 handvatten in de praktijk bracht? Lees meer via onderstaande button.
 

 

Lees meer over Lekker Lupine!

Tot slot...

Heel veel succes en blijf focussen op dát wat er echt toe doet, hoe klein het ook is… En ter inspiratie een paar andere voedsel pareltjes

  1. De eierbal – Dé snack uit?
    VisitGroningen presenteert heel overzichtelijk de thuis tips op haar website. Met podcasts, films en muziek uit de provincie, een livestream met Pieterburen en… typisch Groningse betaalbare recepten waarmee je het Groningen gevoel bij jou in huis haalt.
  2. #Supportyourlocals Op deze landelijke site vind je alle lokale initiatieven op een rij die voornamelijk sinds Corona zijn opgestart. Nog steeds relevant!
  3. #Voedselanders zet zich als bottum-up netwerk van denkers en doeners in voor een  duurzame en eerlijke landbouw- en voedselsystemen. Je vindt hier een activiteiten agenda en alle initiatieven op de kaart. Stuk voor stuk voorbeelden van betrokken gemeenschappen die relevant zijn voor jou inwoners. Zoals “Lekker Nassüh”  uit Den-Haag die een time-bank systeem introduceerden waardoor ook actieve leden met een kleine beurs gezond en lekker kunnen eten uit de streek en Frysch Ekoprodukt die zich inzet voor behoud van het landschap, bodem en gezond eten uit de streek bij de mensen thuis bezorgd.