Hoe kwam Lekker Lupine op mijn pad?
Hoe kwam Lekker Lupine op mijn pad?
Als ondernemer deed ik mee aan #Rabofoodforward Gelderland. De Rabobank wil bijdragen aan een beter voedselsysteem en organiseert daarvoor challenges, waarbij agrifood ondernemers vanuit alle disciplines samen komen en werken aan regionale voedselvraagstukken. Hier ontmoette ik teler André Jurrius van ekoboerderij de Lingehof. Hij teelt al sinds 2008 lupinebonen. Ik kende het niet, maar deze boon blijkt super eiwitrijk te zijn en is niet alleen gezond is voor de mens, maar de plant is ook nog eens goed voor de bodem, biodiversiteit, bloeit mooi en biedt perspectief voor de Nederlandse bio boer. PERFECT DUS!
Waarom is het nog niet groter?
Niemand kent lupine in Nederland… En hier sloeg ik als voormalig citymarketeer op aan. Het heeft volgens mij alles in zich om groter te worden. Zéker in deze tijd. Kortom, de teler en ik zijn gaan samenwerken en richtten Lekker Lupine! op om de teelt en consumptie van bio lupine in NL te vergoten. We wonnen met ons initiatief Rabofoodforward en komen sindsdien op allerhande landelijke podia omdat we concreet invulling geven aan de eiwittransitie.
Onze aanpak
We hebben een duidelijke focus en organiseren concrete projecten waarbij we de hele voedselketen en consumenten betrekken. Natuurlijk communiceren we hier ook continue over. En van het één komt het ander: De gemeente Wageningen vroeg om een actie met de horeca te organiseren om meer plantaardig eten meer op de menukaart te krijgen. Resultaat was dat veel mensen op veldexcursie naar het lupine veld gingen en vervolgens ook de horeca in de binnenstad bezochten. Ook vroegen we Wageningse studenten onderzoek uit te voeren en hun kennis te delen met de chefs en telers. Daarnaast koppelden we onze lokale actie aan de Nationale Dutch Food Week en dat zorgde weer voor een groter podium. Uiteindelijk kwamen we ook op RTL, Nu.nl, TROUW, Parool. Mooie pers voor de sta en het balletje is gaan rollen! We werden door Think East Netherlands geselecteerd als Food innovator en zij maakten een promo film over ons. En het mooie is, ons lokale project viel ook op bij de beleidsmakers in Den-Haag. We worden als voorbeeld genoemd in de Nationale eiwitstrategie van LNV en binnenkort geven we een gastcollege voor 350 internationale deelnemers die via WUR deelnemen aan de Rethink Protein Challenge . En zo gaat het maar door…. Niet alleen goed voor alle betrokkenen, maar ook voor het imago van de Foodvalley regio.
Waarom slaat Lekker Lupine nu zo aan?
- We geven concreet invulling en zijn daarmee het bewijs van de lokale, regionale, nationale eiwitstrategie en internationale voedseltransitie naar een meer plantaardig dieet dat lokaal wordt geteeld.
- We weten elkaar lokaal heel goed te vinden vanuit allerhande disciplines. Telers, marketeer, bank, wetenschap, onderwijs, chefs, inwoners en overheden. We hebben een netwerk waar steeds meer mensen zich aan verbinden en aan willen bijdragen.
- Vanuit de samenwerking komen mooie concrete projecten. En ongelooflijk wat een kracht en kennis er ook “om niet” vanuit het netwerk wordt geleverd. Steeds meer deuren gaan open.
- We als geen ander invulling geven aan de SDG’s zoals gezond eten voor iedereen wat goed is voor mens, aarde en dier.
Kortom Lekker Lupine voegt volop waarde toe aan de gebruikers van de stad en dat brengt en geeft energie! Deze energie hebben we ook nodig. Want er zijn nog genoeg uitdagingen als het gaat om de teelt van een bio gewas in Nederland te vergroten en in balans te laten groeien met de vraag. Al weet ik zeker dat jij nu de volgende keer in de supermarkt ook op zoek gaat naar een potje van onze lupine bonen