Nationaal Congres Citymarketing 2019

Het Nationaal Congres Citymarketing (NCC) beleefde dit jaar haar 12e editie in de voortreffelijke gaststad Eindhoven en het was een bijzondere. De samenvoeging van het NCC met de Dag van de Citymarketing maakt Netwerk Citymarketing Nederland voortaan de trotse afzender van het belangrijkste vakcongres en de voornaamste vakprijs op het gebied van citymarketing. Een congres dat in het teken stond van transformatie en liet zien dat citymarketing veel meer is dan toerisme alleen.

Belangrijkste inzichten van het Nationaal Congres Citymarketing

Gerben Baaij & Ilja Leonard Pfeijffer over ‘Grand Hotel Europa’

Toerisme kan economisch belangrijk zijn voor steden. Maar bij ongebreidelde groei dreigen excessen, met Venetië als schrikbeeld. Globalisering versterkt dat effect. Het helpt als steden een reële economie hebben, zoals Amsterdam en Berlijn. Maar het belangrijkste is dat de overheid tijdig reguleert en stuurt.

Stel scherpe grenzen aan Airbnb, hoedt u voor bierfietsen en laat geen gigantische zeecruiseschepen toe in kwetsbare historische binnensteden.

Kies welke doelgroepen wel en niet bij je passen en welke je wel en niet wilt. Stuur daar actief op. Toerisme moet de lokale economie versterken en een stad ook aantrekkelijker maken voor onder andere eigen inwoners, bijvoorbeeld door een goed voorzieningenniveau.

Laat (grote) bedrijven in historische binnensteden niet de baas van de openbare ruimte worden. Let op maat, schaal en evenwicht.

Pfeijffer is pessimistischer dan Baaij, maar ze zijn het ook over veel dingen eens. Zoals dat je voorlopig op een verjaardag nog met een gerust hart kunt vertellen dat je in citymarketing of toerisme werkt.

Jan Knikker (MVRDV)

Jan Knikker laat zien hoe architectuur en urbanisme kunnen bijdragen aan de transformatie van steden en regio’s. Hoe je met innovatieve architectuur steden en regio’s op de kaart kunt zetten en groener, aantrekkelijker en duurzamer kunt maken. En hoe je met behulp van ‘city making’ steden of regio’s kunt ‘branden’ als bruisende groene metropolen.

Eén van de meest iconische projecten van MVRDV, opgericht in 1991 door Winy Maas, is de Markthal in Rotterdam. De laatste jaren maakt MVRDV een snelle expansie door naar nieuwe markten (vooral China).

Architectuur heeft baat bij vernieuwende architectuur, maar omgekeerd geldt ook dat architectuur veel te danken heeft aan citymarketing. Architectuur kan de kwaliteit van leven verbeteren met slim design en kan zorgen voor een veel positiever beeld van een plek of stad. En architectuur moet bewoners trots maken.

Toni De Coninck (June.)

Lekker en gezond eten kan in elke omgeving. Je kunt het Anne Frankhuis niet weghalen uit Amsterdam, maar je kunt theoretisch wel even lekker eten in Eindhoven als in Amsterdam.

Een aantal steden heeft in de afgelopen decennia heel sterk op foodbeleving ingezet. Food moet het sociale weefsel van een stad stimuleren en kan dat doen door vooral op regionale producten in te zetten. Het gaat fout als je in eerste instantie aan Instagram denkt, en dan pas aan de voedselketen.

Wat ons tot de onvermijdelijke vraag leidt: Hoeveel mag voedsel kosten? Hoe kunnen we culinaire initiatieven integreren in de ontwikkeling van een stad? Alles wijst uit, dat we in de toekomst platteland en stad weer dichter bij elkaar zullen brengen. Creëer belevingen waarbij lokale gastronomie echt als hefboom gaat dienen voor de stadsontwikkeling.

Alwin Beernink (Park Strijp Beheer)

Alwin Beernink deelde met ons zijn ervaringen met Strijp-S, een van de bekendste voorbeelden van stedelijke transformatie in Nederland. Sinds het vertrek van Philips uit Strijp-S begin 21e eeuw is er door de gebiedsontwikkelaars van Strijp-S ingezet op een multifunctionele en gemengde stad. Gebiedsontwikkeling vanuit het DNA van Eindhoven. Met veel ruimte voor innovatieve start-ups.

Een transformatie van een gebied als Strijp-S duurt meerdere decennia. Het enige dat blijft is, is de verandering. Van event naar permanent. Het gaat dan ook niet om de sterkste of de grootste te zijn, maar om adaptief te zijn. De visie van Strijp-S is dan ook: “Omarm de verandering!”

Onze speciale dank gaat uit naar alle betrokkenen en in het bijzonder gaststad Eindhoven voor hun voortreffelijke gastheerschap:

Gaststad Eindhoven: Peter Kentie & Carline Sterk van Eindhoven365, Eric Boselie & Nelleke van Doorn van Eindhoven247, 

Keynote sprekers: Jan Knikker, Ilja Leonard Pfeijffer, Toni De Coninck en Alwin Beernink o.l.v. Hadassah de Boer.

Sprekers break-out sessies: Servia de Laak, Mark de Kruijk, Marjolein de Hooge, Okrah Donkor, Philip Schemmekes, Peter Groenendaal, Rik Verhalle, Silvia Verkroost, Siego Jansen, Thijs Franssen, Cees-Jan Pen, Mia van Eijl, Emma Briggs en Marco Karssemakers.

Jury: Ton Rombouts, Thom Ummels, Robert Govers, Martin Boisen, Machteld Beekhuis, Isabel Mosk en Dr. Erik Braun.

Partners: Eindhoven365 en Eindhoven247, Respons, De Persgroep en Insiders.

Sponsors: Join The Pipe en Image Building.