Een kijkje in de keuken van ...

| Netwerk Citymarketing Nederland

Op 1 februari 2024 namen we een kijkje in de keuken van Schiedam Partners en andere kleinere steden en regio’s. Vanuit het moderne Wenneker Pand presenteerde Harrie Dechering de citybranding aanpak van Schiedam Partners. Marleen Strien van DNWS schreef daar een leuk artikel over: Hoe Schiedam is veranderd van lelijk eendje naar witte zwaan.

Richard Stomp. The Wow Project nam ons mee in 17 jaar ervaring in het vakgebied en de lessen die hij heeft geleerd in 20 steden. De tips kun je nalezen via: https://richardstomp.com.

Tussentijds kregen de bezoekers de gelegenheid om mee te lopen met één van de twee rondleidingen over respectievelijk het Dirkzwager terrein en het Dutch Distillers District. Rondom het Dirkzwager terrein werden inzichten gedeeld over hoe citybranding het domein wonen in het gebied beinvloed. In het Dutch Distillers District kregen de deelnemers de kans om kennis te maken met de historische binnenstad en hotspots uit de culturele sector.

We rondden de bijeenkomst af met een interactief panel, waarbij Sandra Versteegen, directeur Roosendaal Citymarketing aansloot en er openhartig over onder andere de uitdagingen werd gesproken. En dat deze ook heel erg gebonden kunnen zijn aan de stad of regio blijkt maar weer.

Schiedam wil het stadsmerk écht van iedereen maken. Best een uitdaging als het Distillers District je belangrijkste kenmerk is en je inwoners daar misschien maar ten dele op aansluiten. In Venlo blijkt het nog niet zo makkelijk om ook de jongeren erbij te betrekken en wat is eigenlijk het merk Roosendaal? Waar de meeste mensen denken aan de outlet of het carnaval maar waarbij de kracht mogelijk wel zit in het feit dat het een stad is met een dorps karakter.

Ruurt van de Wel heeft de middag met humor en op scherpe wijze gemodereerd en we sloten de dag af op ‘Schiedamse wijze’ met een gin van Bobby's Gin Company en Restaurant Oniria.