College De Basis van Citymarketing
Op 31 oktober 2022 waren we te gast in het Stadskantoor van Gemeente Utrecht. Vanaf de 21e verdieping keken we uit over Utrecht en omgeving en namen we met 70 professionals deel aan het College De Basis van Citymarketing. Tijdens het college nam Martin Boisen ons mee naar de geschiedenis en het heden van het vak Citymarketing. Drie ervaren Citymarketeers gaven een reflectie op de praktijk.
De presentatie van Martin Boisen is beschermd en uitsluitend beschikbaar voor de deelnemers.
Download presentatie (wachtwoord beveiligd)“ Wat je doet zegt veel meer dan wat je roept. ”
Martin Boisen | For the Love of Place
Om het vakgebied goed te kunnen begrijpen, is het belangrijk om het ontstaan en de geschiedenis van citymarketing te kennen. Daarmee startte Martin Boisen, For the Love of Place, zijn college. Vervolgens nam hij de aanwezige professionals mee in het verschil tussen stadspromotie, citymarketing en citybranding. Kennis van de terminologie is belangrijk bij de keuzes die je maakt. Té weinig aandacht voor terminologie leidt vaak tot de verkeerde opdrachten, de verkeerde succescriteria, de verkeerde rolverdeling en de verkeerde samenstelling van het personeelsbestand van de organisaties in kwestie.
Tenslotte belichtte hij het merk van je stad, want wat is nu eigenlijk het effect van een sterk imago. En wie zijn jouw concurrenten maar sterker nog: zijn het jouw concurrenten? Veel basiskennis die niet uitsluitend voor de startende citymarketeer interessant was.
“ De stad is nooit af ”
Martin Boisen | For the Love of Place
Citymarketingprincipes in de praktijk
Drie zeer ervaren citymarketing professionals vertelden open over hun ervaringen in de praktijk.
- Eric Boselie, Directeur Eindhoven Marketing
- Daan Berends, Directeur Ede Marketing
- Ruurt van der Wel, Directeur-bestuurder eilandmarketing Schouwe-Duiveland
Afsluiter van het panelgesprek, en hierbij herhaald voor de lezers, het antwoord van de vier professionals: wat moet je kunnen of weten om optimaal te functioneren?
Eric: Zorg dat je eigenwijs bent, een autonome denker, wees sociaal ook in de omgang met het bedrijfsleven (deze twee werelden verstaan elkaar niet). Zorg dat je de sociale verbinder bent in de stad, dan voeg je ook echt iets toe waar politici blij van worden. Je bent de inspirator van de stad.
Daan: probeer het in de communicatie zo praktisch mogelijk te houden. Zowel naar medewerkers, ondernemers als politici.
Ruurt: het is een tegenstrijdig vak, je moet veel kunnen laten zien, mee bewegen met zowel politiek als ondernemers. Zorg dat je jezelf laat zien, maar vooral dat je faciliteert; waarbij het niet gaat over jouw organisatie maar over merk/doelstellingen.
Martin: blijf nieuwsgierig naar hoe dingen nou echt werken. Ga op zoek naar mensen buiten het vakgebied en breng iedereen bij elkaar. De stad is nooit af.