Leiden en Bergen op Zoom winnaar van de Nationale Citymarketing Trofee 2019

De Nationale Citymarketing Trofee (NCT) is een onderdeel van Stichting Netwerk Citymarketing Nederland en wordt jaarlijks uitgereikt aan “de beste citymarketing gemeente van Nederland” van het afgelopen jaar. Deze prestigieuze trofee is uitgereikt tijdens het Nationaal Congres Citymarketing dat op 17 juni 2019 in Eindhoven heeft plaatsgevonden. De Nationale Citymarketing Trofee is gewonnen door de gemeente Bergen op Zoom in de categorie tot 100.000 inwoners en gemeente Leiden in de categorie 100.000 plus inwoners.

Over de winnaar in de categorie tot 100.000 inwoners: gemeente Bergen op Zoom
De jury heeft gekozen voor de stad die een forse stap heeft gezet in haar citymarketingstrategie én aanpak. De winnaar van de Nationale Citymarketing Trofee is er in geslaagd om de citymarketing dienstbaar te maken aan de uitdagingen van de stad. Er is op overtuigende wijze gekozen voor een doelgroep en marketingbenadering die de stad echt verder kan helpen.

Over de winnaar in de categorie met 100.000+ inwoners: gemeente Leiden
De jury heeft moeten kiezen uit vier uiteenlopende, maar allemaal kwalitatief hoogwaardige inzendingen. De winnaar van de Nationale Citymarketing Trofee is er in geslaagd het merk en de merkstrategie door te vertalen naar een aansprekend merkverhaal en combineert daarbij in haar strategie op een aansprekende manier heden, toekomst en verleden. De documentatie en de dynamische presentatie hebben de jury overtuigd.

Genomineerden Nationale Citymarketing Trofee categorie tot 100.000 inwoners

Genomineerden Nationale Citymarketing Trofee categorie 100.000+ inwoners

Vakjury Nationale Citymarketing Trofee

Bij de beoordeling zijn vakinhoudelijke elementen als beleidsmatige aanpak, organisatie, mediaprofilering, monitoring en aantoonbare effecten van citymarketing meegewogen. Ook is gevraagd naar een kosten-batenanalyse en de ontwikkelingen ten opzichte van vorig jaar. Tenslotte is er gekeken naar vernieuwing en bijdrage aan het vakgebied. Deze elementen zijn tijdens jurypresentaties verder uitgediept, waarna een winnaar in beide categorieën is gekozen.

De vakjury is dit jaar bijgestaan door Gerben Baaij (Dordrecht Marketing). Gemeente Dordrecht won vorig jaar de NCT-trofee in de categorie 100.000+.

lid Eerste Kamer & oud burgemeester 's-Hertogenbosch

expert citymarketing

voorzitter International Place Branding Association

Martin Boisen - Jurylid NCNL Award

adviseur For the Love of Place

adviseur gebieds- marketing en -communicatie Urban Solutions

destination marketing strategist Sherpa's Stories

Erik Braun - Juryvoorzitter NCNL Onderzoeker & docent EUR

senior onderzoeker & docent Erasmus Rotterdam

Winnaars vorige editie

De gemeenten Dordrecht en Zandvoort hebben de Nationale Citymarketing Trofee 2018 gewonnen! Dordrecht won in de categorie van gemeenten met meer dan 100.000 inwoners, Zandvoort won de prijs in de categorie van gemeenten met minder dan 100.000 inwoners.

Winnaars 2017
De grote winnaar in 2017 was gemeente Eindhoven! In de categorie tot 120.000 inwoners waren Lelystad en Woerden genomineerd. De jury besloot beide steden een aanmoedigingsprijs te geven omdat zij nog forse stappen moeten maken op het gebied van citymarketing.

Winnaars 2016
In 2016 vielen beide prijzen in Zuid-Holland: Den Haag en Goeree-Overflakkee. Goeree-Overflakkee won de trofee in de categorie tot 100.000 inwoners. Den Haag werd eerste in de categorie grote gemeenten boven 100.000 inwoners.

Winnaars 2015
In 2015 wonnen de gemeenten Helmond en Eindhoven de Nationale Citymarketing Trofee. Helmond won de trofee in de categorie tot 100.000 inwoners. Eindhoven werd eerste in de categorie grote gemeenten boven 100.000 inwoners.